به منظور تعمیق محتوای دینی تولیدات رسانه ملی از طریق جذب و آموزش نیروهای متعهد و متخصص حوزه علمیه و نهادینه سازی ارتباط متقابل حوزه های علمیه و رسانه، با تصویب شورای سیاست گذاری سازمان در مهرماه 1376 دانشکده صدا و سیما در شهر مقدس قم با هدف جذب طلاب واجد شرایط حوزه های علمیه در مقطع کارشناسی ارشد تأسیس گردید. اندک زمانی پس از تأسیس این دانشکده، مقام معظم رهبری در دیدار مدیران حوزه آموزشی رسانه ملی در تاریخ 77/2/21 بر نقش و کارکرد ویژه این دانشکده به شرح زیر تأکید فرمودند:
« ... خوب حالا اینکه شما در قم مرکزی درست کردید بسیار خوب است. در اینجا هم باید عناصر را انتخاب بکنید که اینها در محیط صدا و سیما بتوانند تا آخر مسئولیت خودشان را انجام بدهند. ...»
بنابراین ضرورت تأسیس این دانشکده در جهت تحقق رسانه همتراز با اسلام و انقلاب اسلامی؛ همچنین تولید دانش بومی و دینی متناسب با آن در راستای تأمین نیازهای رسانه ملی و رسانه دین محور در حیات اسلام است. این رویداد، در واقع امکانی فراهم نمود تا کاوشگران حوزه معارف و علوم اسلامی، با کسب دانش نظری و عملی رسانه به تولید محتوای دینی برای انتقال از طریق ابزارهای نوین ارتباطی مبادرت ورزند. این دانشکده دارای 2 گروه آموزشی: «هنرهای رسانه ای» با دو رشته آموزشی «تولید سیما» و «ادبیات نمایشی با گرایش فیلمنامهنویسی» و گروه «فرهنگ و ارتباطات اسلامی» با دو رشته آموزشی «علوم ارتباطات اجتماعی» و «دین و رسانه» است.
دانشکده صدا و سیما – قم با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله از طریق کنکور سراسری و آزمون اختصاصی به جذب دانشجو اقدام می نماید. این دانشکده در سازمان صدا و سیما به «دانشکده دین و رسانه» معروف است و از نظر ساختار سازمانی زیرمجموعه دانشگاه صدا و سیما محسوب میگردد.
چـشم انداز پنجساله دانشکده
دانشکده صدا و سیما - قم (دین و رسانه) به مثابه مرجع علمی- دینی تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص به منظور تحقق رسانه اسلامی در سازمان صدا و سیما، در پنج سال آینده (1400 ش)، از جایگاهی با مشخصات زیر برخوردار خواهد شد:
بهره مند از مزیت رقابتی پایدار در میان مراکز آموزش عالی حوزه علوم و فنون دین و رسانه در سطوح داخلی، منطقهای و بین المللی؛ دارای مرجعیت علمی - دینی در آموزش رسانه و ارتباطات؛ بهره مند از نظام آموزشی مهارت افزا، پژوهش محور، واقع گرا و کارآمد؛ تولید نظریات و الگوهای «طراحی»، «استقرار» و «کارآمدی» رسانه تراز اسلام و انقلاب اسلامی؛ برخوردار از تعامل مؤثر با مراکز علمی و آموزشی داخلی، منطقه ای و بین المللی؛ بهره مند از ظرفیت های ارزشمند و غنی حوزه های علمیه کشور و حلقه اتصال و ارتباط متقابل آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه با رسانه؛ برخوردار از استادان و محققان تراز اول در حوزه دین و رسانه؛ و مرکزی راهبردی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیـاز مراکز علمی و شبکه های دینی رادیویی و تلویزیونی جهان اسلام.
مأموریت دانشکده:
- تربیت علمی و هنری نیروی انسانی فرهیخته مورد نیاز سازمان از میان کارشناسان علوم دینی
- پژوهش در مسائل نظری هنر و رسانه به منظور ارائه الگوی ارتباطات و رسانه دینمحور
- ایفای نقش واسط میان حوزههای علمیه و رسانه ملی
- ایجاد فضای مناسب برای کسب مهارت های پژوهشی، هنری و تولیدی در رسانه ملی به منظور تربیت افسران جنگ نرم رسانهای
اهداف کلان:
فراهم آوردن زمینه های لازم برای جذب و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز رسانه ملی از بین طلاب و فضلای حوزه های علمیه
- بهرهمندی از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی حوزوی درراستای تربیت نیروی انسانی
- توسعه مباحث هنری و رسانهای در میان طلاب و فضلای حوزه های علمیه کشور
- تولید دانش دینی ـ رسانهای مورد نیاز رسانه ملی و رسانههای جهان اسلام
- شناسایی و جذب دانشجویان مؤمن و انقلابی از طریق روزآمدسازی فرایند جذب و تربیت دانشجویان.
- تداوم و تعمیق فضای معنوی در سازمان صدا و سیما با حضور دانشآموختگان دین و رسانه
- ایجاد مرکزی علمی به منظور ارائه دانشکده ای الگو در حوزه دین و رسانه
- ارتباط متقابل و سازماندهی شده بین حوزههای علمیه و رسانه به منظور فهم متقابل و استفاده از امکانات دو ارگان
راهبردهای دانشکده:
- شناسایی، جذب و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص مورد نیاز صدا و سیما در زمینه علوم ارتباطات و هنرهای رسانه ی
- اصلاح و بازنگری رشته ها و فرایندهای آموزشی براساس مهارت افزایی و نیازهای سازمان
- تولید علم و نظریه پردازی در حوزه دین و رسانه و حرکت به سمت پژوهش محوری در آموزش
- محوریت دادن به نیازهای خاص رسانه ملی در حوزه آموزش، پژوهش وتولید
- ارتقاء جایگاه و تثبیت موقعیت دانشکده دین و رسانه در میان مراکز علمی و پژوهشی بعنوان برند فکری و علمی در سطح ملی و بین المللی